søndag 1. mai 2011

Ikke alltid rosenrødt eventyr!

I skrivende stund er jeg litt frustrert og lei meg...min lille prins som jeg er uendelig glad i, forandrer seg til et lite monster i møte med andre hunder....... Det var ikke en slik hund jeg bestilte!! Ikke finner jeg fellesnevner på hunder han ikke takler, og noen ganger går det bra andre ganger ikke. Det jeg vet er at han blir redd hvis det er større hunder som er veldig ivrige, da går han i forsvar i stedet for å vike unna.

Jeg er som regel veldig påpasselig når jeg er på trening, og Pepper er super når han ikke får hilse på de andre, for da vet han at det er trening som gjelder. Men når han viser seg fra sin dårlige side blir jeg forferdelig frustrert, og tenker på hva som har gjort at han er sånn, hva har jeg gjort feil osv! En teori er at mye av det kan være fordi han er kastrert, og kanskje han hadde vært bedre hvis ikke jeg hadde gjort det! Jeg leste jo om at hunder hadde blitt mer agressive etter de var kastrert, men tenkte vel at Pepper blir jo ikke det! Huff....og snufs! =0(

Forferdelig trist, men jeg må rett og slett leve med han som han er, lære meg å ta forhåndsregler og være glad når han er flink! Og som regel greier jeg å ikke tenke på det, helt til han blir dust igjen!

Det var en gang en søt liten valp.....
Jaja, da har jeg fått ut litt frusterasjon, og i fremtiden noe å jobbe med!!

Pepper og Kristine

6 kommentarer:

  1. Dette går bra Kristine. De har mongoperioder innimellom. Tror cluet er hvordan man velger å takle de dumme situasjonene. Ludo er redd for barn som er skvetne og ikke vet hvordan de skal hilse på hunder. Siden en del barn har vært litt skremmende, er hun generelt litt skeptisk. Blir jeg stressa, akselererer det hele til et nytt nivå,, men hvis jeg er rolig og trener henne ut av det så går det mye bedre. På det siste kurset vi gikk lærte vi masse triks for å trene det bedre. Siden pepper er så glad i å trene så fikser dere det der lett. Heie heia!!!

    Klem fra Kine og Ludo ( som akkurat har entret fjortisrunde nr. 2)

    SvarSlett
  2. Takk for støtten Kine =0) Ja enig med at det er viktig å takle situasjonen...Prøver så godt jeg kan, men svikter nok helt sikkert av og til!
    Hva trener du da? Bare forskjellige ting så hun fokuserer på andre ting eller? By the way, er litt skeptisk til slike barn selv jeg ;0D

    Ellers skal vi en tur til dyrlegen i morgen for å sjekke nakke og tenner. Han har fått seg noen smeller i nakken når han har stått i bånd, og han har blitt verre med dummetingene sine. Så kanskje han har vondt...vi får se!

    Hvordan går det på lydighetskurset forresten?? Vi har to Tollere i treningsgruppen vår, de er sååååå flinke og søte!=0)

    Stor klem tilbake og lykke til med fjortisrunde nr. 2! Hold ut ;0)

    SvarSlett
  3. Vi avleder med en smattelyd når det skjer vanskelige ting. Vi lærte først inn mange ganger at når mamma smatter så får vi godbit. Smatt og så gi godbit. Gjerne ti ganger etter hverandre mange ganger om dagen. Når man har gjort det i laaaang tid så er hun hjernevasket på at lyden betyr godbit og hun glemmer alt annet rundt. Men dette brukte vi jo et åttekvelderskurs på å lære så det er jo ikke inne på en to tre. Vi bruker det hele tiden og det er utrolig effektivt.

    Supert å høre at det gikk fint hos dyrlegen. Ludo fikk en liten smell i nakken når hun var liten så hun kan bare gå med sele og ikke halsånd.

    Hvis det er noen trøst så husk at når Pepper er dust så kan du tenke at det er Ludo og, stadig vekk :) Nå om dagen går vi fra verdens lydigste til full mongo fra dag til dag. Tror vi sniffer på løpetid nr. 2- Hurra for det. Men i dag har hun vært den lille prinsessa hun kan være, så da er det bare viktig å lagre godfølelsen og prøve å huske at hun kommer dit igjen når hun er helt ute å kjøre.

    Vi sliter litt på lydigheten, men det er ene og alene fordi vi ikke har hatt tid til å trene mellom kurskveldene. Jeg har jo så høye forventninger til henne, men hun kan jo ikke vite ting hun ikke har blitt lært stakkar :)

    Håper dere har hatt en super helg og at dere får en god uke.

    Store klemmer fra Kine og Ludo

    SvarSlett
  4. Lurt med smattelyd da!Det skal jeg rett og slett ta med meg videre =0)
    Ja vi får vel bare leve med disse dyrene våre, lydige eller ulydige! De er jo verdens beste uansett=0)De trenger jo litt tid på å bli voksne hundene også, så det er forsatt håp =0) Hehe...
    Huff med nakken til Ludo da =0( Men sele er jo en finfin oppfinnelse, og jeg liker den bedre enn halsbånd egentlig.

    Ja det er det å få tid til å trene mellom kurskveldene da! Jeg har så lyst til å lære alt på en gang, men det går jo ikke! Vi får være fornøyde med de små tingene og som du sier: Lagre godfølelsen! =0)

    Som tidligere sagt, så er det innmari gøy å følge med på dere i bloggen =0)Neste gang jeg skal til hovedstaden burde vi ha en liten kaffedate! Skulle så gjerne hilst på Ludo in person =0)

    Ha en super 17.mai og uke =0)

    mega klem fra Kristine og Pepper =0)

    SvarSlett
  5. Vi vil gjerne møtes in person neste gang dere er i byen- vi elsker kaffe begge to :)

    Klem fra meg og Ludo som ligger og hyler i søvne

    SvarSlett
  6. Koselig! Skal si ifra når jeg er i byen =0)

    Stor klem til Kine og hyleliten ;0)

    SvarSlett